Elk bedrijf, organisatie of freelancer is tegenwoordig in het bezit van een website. Niet zo bijzonder natuurlijk, aangezien we steeds meer en meer zien dat het hebben van een digitale platform ontzettend waardevol is. Zeker nu in de tijd dat we veel meer met mensen bereiken die we (hoogstwaarschijnlijk) nooit in het echte leven zullen zien. Sinds de corona crisis van start is gegaan zijn mensen ook veel meer tijd gaan spenderen op het internet. Kortom, het is belangrijk dat je een website hebt – en dat deze gezien wordt bij anderen! Hoe verbeter je de positie van jouw website? Wij geven je een aantal handige tips.
Een duik op het internet: SEO
Om ervoor te zorgen dat je website gezien wordt door anderen, moet je ervoor zorgen dat jouw website op de nummer een positie in de zoekmachine resultaten komt te staan. Hoe doe je dit? Juist, door jouw Search Engine Optimization (SEO) volledig te perfectioneren. SEO kun je een beetje vergelijken met het besturingssysteem Arch Linux, want het is eigenlijk de ‘backbone’ van een zoekmachine. Zodra jouw SEO op en top is, dan zul je ook meer bezoekers trekken naar jouw website. Maar hoe zorg je er dan voor dat je SEO in jouw voordeel werkt?
Zo verbeter je jouw SEO: gebruik Search Console
Voordat je begint met het optimaliseren van je SEO, zul je eerst op papier moeten zetten wat de huidige SEO resultaten zijn van jouw website. Er zijn verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken, zoals de analytics tools die de meeste website providers bieden, Google Analytics of de Search Console van Google. De laatst benoemde tool is eentje die het beste het zoekverkeer en website prestaties meet, waardoor je een helder beeld krijgt van jouw website’s SEO. De Search Console brengt bijvoorbeeld in kaart hoeveel organische verkeer je binnenkrijgt met welke zoektermen. Zo weet je dus ook wat jouw (huidige en potentiele) bezoekers daadwerkelijk opzoeken om op jouw website te belanden.
Simpele trefwoorden en website domeinnamen helpen enorm
Makkelijke trefwoorden en een simpele website domeinnaam (dit kun je doen met let’s encrypt) helpt al enorm bij het verbeteren van de positie van jouw website. Wanneer je gevonden wil worden in de zoekmachines (en uiteindelijk hoog in de zoekresultaten lijst komen te staan), dan moet je weten wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan de diensten en producten die je levert of gerelateerde woorden. Probeer ook zo veel mogelijk dit soort woorden te verwerken op jouw landingspagina en eventuele nieuws of blogs die je schrijft. Zo vergroot je de kans dat een bezoeker op jouw website terecht komt.
Vergeet nooit de meta-beschrijving en paginatitels in te vullen
Wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt op jouw website of een nieuwe post plaatst, vergeet dan nooit om de meta-beschrijving en paginatitels in te vullen. Een goede meta-beschrijving met een relevante zoekwoord zorgt er namelijk ook voor dat die pagina belandt in de zoekresultaten. Geef duidelijk aan wat de onderwerp van de pagina is en probeer het trefwoord zoveel mogelijk te gebruiken. Eindig ook met een call-to-action aan het einde van jouw post om zo een actie uit de bezoeker te krijgen.